Den 19.-21. september 2025 forvandler vi Esbjerg til et sandt fantasy-univers, og vi har brug for eventyrlystne sjæle til at skabe den bedste festivaloplevelse for vores gæster. Uanset om du elsker fantasy eller bare vil være en del af et fantastisk fællesskab, så er der en plads til dig! Der er mange måder, du kan hjælpe på, og du kan vælge den rolle, der passer bedst til dig.
Basen er på Hovedbiblioteket, Nørregade 19, 6700 Esbjerg, men aktiviteterne foregår flere steder rundt i byen.
Hvilken type frivillig er du?
De tjenende ånder
De tjenende ånder er praktiske hjælpere både indenfor og udenfor Hovedbiblioteket. De hjælper med at holde lokalerne, messen og markedspladsen pæn og ren, så alle gæster får en god oplevelse. Opgaver inkluderer fx at tømme skraldespande, fylde op med toiletpapir og en let rengøring af toiletterne.
Rumvogtere
Som rumvogter er du ansvarlig for lokalerne og foredragene, der foregår der. Du lukker folk ind i lokalet og sørger for at tjekke, at de har armbånd på samt pladsbillet, hvis dette er påkrævet. Du skal være opmærksom på, at nogle af lokalerne befinder sig uden for Hovedbiblioteket. Du møder ind 20 minutter inden foredragets start, og du skal påregne 10 minutter bagefter til at tjekke op på lokalet, hvor du sørger for, at alt ser fint ud.
Billetsalg
Du byder gæsterne velkommen med et smil, når de ankommer til Fantasyfestival og enten skal købe billet eller afhente deres armbånd. Du er det første, gæsterne ser, når de ankommer, så det er vigtigt, at de føler sig godt taget imod.
Mange gæster har også spørgsmål om festivalen, så det er vigtigt, at du kender til festivalens program og placeringen af de forskellige lokaler. Det forventes ikke, at du kan det hele udenad.
Der er altid meget travlt om formiddagen, især lørdag, men det stilner af i løbet af eftermiddagen.
Der er forskellige typer af billetsalg. De fleste foregår tæt ved Hovedbiblioteket, men der vil også være billetsalg på Torvet.
Festivalværter
Som festivalvært går du rundt i byen, besvarer spørgsmål og hjælper gæsterne med at finde vej. Du er opsøgende og imødekommende og snakker med alle, som virker interesserede. Du har styr på, hvor de forskellige lokationer er, og har selv et eksemplar af programmet, så du kan hjælpe gæsterne med at finde ud af, hvor og hvornår de forskellige foredrag og aktiviteter finder sted.
Du behøver ikke have et overblik over alt hvad der foregår, men du skal kende til de vigtigste programpunkter, så du kan fortælle gæster og forbipasserende om festivalen.
Det er meningen, at du skal bevæge dig rundt i området mellem Hovedbiblioteket og midtbyen af Esbjerg. Du skal være opsøgende, snakke med folk og se, om nogen har brug for hjælp til at finde vej eller måske slet ikke kender til de mange fede ting, som foregår. Et særligt fokus er at gøre gæster opmærksom på Fantasy Quest Esbjerg, som foregår på Torvet.
Du får udleveret programmer og flyers, som du kan dele ud til gæster og forbipasserende.
Merchandise
Du står indenfor på Hovedbiblioteket i en stand ved siden af infoskranken og sælger Fantasyfestivalens merchandise. Du er åben, smilende og opsøgende over for folk i nærheden af standen.
Merchandise sælges via MobilePay. Du sørger for at fylde op løbende og holde orden i standen, så det ser pænt og indbydende ud. Der vil være en fra det faste personale i standen og/eller en i infoskranken ved siden af, som kan hjælpe dig.
Runnere
Runnere er meget på benene og hjælper med forskellige praktiske opgaver. Den primære opgave består i at bevæge sig rundt i byen mellem festivalens mange lokationer for at hente og bringe ting. Som runner spiller du en vigtig rolle i opgaveløsningen på tværs af hele festivalen.
Opsætningsholdet
Opsætningsholdet møder ind fredag inden festivalen og hjælper bibliotekets personale med at stille op. Du behøver ikke være superstærk, men det kræver, at du er mobil.
Disse vagter ligger uden for festivalen og er derfor lidt længere end de andre vagter under festivalen.
Vagterne vil være fredag 19. september kl. 9-14 eller 14-19.
Nedtagningsholdet
Afrydderne møder ind, når festivalen slutter søndag, og hjælper bibliotekets personale med at rydde op. Du behøver ikke være superstærk, men det kræver, at du er mobil.
Denne vagt ligger uden for festivalen og er derfor lidt længere end de andre vagter under festivalen.
Vagten vil være søndag 21. september kl. 16-21.
Maskot
Som maskot skal du være festivalens ansigt udadtil og bære kostumet bag festivalens helt egen drage, Gnist. Som drage skal du interagere med publikum: vinke, give krammere og highfives og generelt skabe god stemning blandt gæsterne.
Kostumet er stort og varmt, og derfor er du på et hold med en anden frivillig, hvor I skiftes til at være i kostumet en halv time ad gangen.
Mens den ene er i kostumet, snakker den anden med gæster og uddeler flyers m.m. Efter en halv time skifter I.
Tovholdere
Tovholderne har et stort overblik over festivalen og hjælper bibliotekets frivilligansvarlige med at koordinere frivilligindsatsen. Tovholderne er dem, som de andre frivillige i første omgang ringer til, hvis der opstår problemer, eller de har spørgsmål. Tovholderne har en telefon med et nummer, som de frivillige kan ringe på. Som tovholder er det vigtigt med tidligere erfaring som frivillig på festivalen.
Praktiske oplysninger til dig, der gerne vil være frivillig
Gratis adgang til Fantasyfestival 2025.
Madbilletter til frokost de dage du er frivillig.
Mulighed for overnatning på nærliggende skole.
Mulighed for morgenmadspose de dage du er frivillig.
Du kan være frivillig ca. 3 timer pr. dag. Helst begge dage.
Du deltager i informationsmøde lørdag 20. september kl. 9-10 på Hovedbiblioteket i Esbjerg.
Du skal som udgangspunkt være fyldt 18 år, men er du 16 år og har relevant erfaring, hører vi også gerne fra dig.
Udfyld ansøgningsskema senest 1. juni 2025.
I skemaet skal du lave en prioriteret rækkefølge af, hvilken type frivillig du gerne vil være. Da vi skal have skemaet til at hænge sammen, kan vi ikke love, at du får dine ønsker opfyldt. Hvis du er ny frivillig, så send os en kort motiveret ansøgning, hvor du skriver lidt om, hvorfor du gerne vil være frivillig. Har du været frivillig før, beder vi dig skrive, hvilke opgaver du tidligere har haft, og hvilke du ønsker i år.
Du får en bekræftelse, når vi har modtaget ansøgningen. Du får svar på, om vi har brug for din hjælp ultimo juni, hvorefter vagtskemaerne sendes ud.
Billetsælgerne: byder gæsterne velkommen med et smil, sælger billetter og udleverer aktivitetsarmbånd.
Merchandisesælgere: står i festivalens stand og sælger festivalens merchandise.
Rumvogterne: har ansvaret for, at de mange spændende oplæg og foredrag forløber, som de skal.
De tjenende ånder: hjælper med forskellige praktiske opgaver på festivalpladsen og markedspladsen.
Festivalværterne: går rundt i byen og på festivalpladsen, besvarer spørgsmål og viser vej.
Runnere: suser rundt mellem de forskellige lokationer og hjælper med forskellige praktiske opgaver.
Opsætningsholdet: møder ind fredag inden festivalen og hjælper med at stille op.
Afrydderne: møder ind, når festivalen slutter søndag, og hjælper personalet med at rydde op.
Maskot: Er du vild med at snakke med folk og har du ikke noget i mod at give krammere og highfives, så kunne det måske være noget for dig at være inde i vores maskot, dragen Gnist.
Tovholderne: koordinerer og hjælper de øvrige frivillige. Tidligere erfaring som hhv. rumvogter eller tjenende ånd er påkrævet.
Meld dig ind i Facebookgruppen ”Fantasyfestival Frivillig Crew”. Her vil der løbende komme informationer, og du kan læse mere om de forskellige opgaver.
Er du ny frivillig, som gerne vil vide mere eller har du spørgsmål, så har du mulighed for at deltage i et online informationsmøde 24. marts 2025 kl. 17-18.
Du kan deltage i mødet via linket her.
Du er altid meget velkommen til at kontakte frivilligkoordinator Cecilia på mail eller tlf. 21 35 32 54.